Wśród Polaków, którzy odczuwają przyspieszenie tempa życia, co czwarty twierdzi, że jest uzależniony od informacji oraz odczuwa ich nadmiar, a dodatkowo ma problem z wyborem istotnych treści. Dziś w naszym portalu przyglądamy się chorobie FOMO.
FOMO - Fear of Missing Out to lęk przed tym, że coś nas omija, że gdzieś dzieje się coś szczególnie interesującego, a my nie bierzemy w tym udziału. Zjawisko nie jest niczym nowym i przypisywane jest już ludziom pierwotnym, którzy również odczuwali pęd do zdobywania coraz to nowych informacji niezbędnych do przeżycia. Dziś, w dobie powszechności Internetu i social mediów, coraz częściej badacze zajmują się jego analizą, przestrzegając jednocześnie o konsekwencjach jakie nam grożą w przyszłości.
Już w 2000 roku Dan Herman zwracał uwagę na FOMO w trakcie badań nad zmianami jakie nowe technologie wniosły do naszego życia. Zgodnie z jego tezą, doskonale zdajemy sobie sprawę z ogromu możliwości wyboru, jakie stworzyło nam powstanie Internetu. Kolejni naukowcy poszli już nieco dalej, przestrzegając odbiorców wirtualnych sieci przed uzależnieniem od nich. Dziś Facebook, Instagram, Twitter itp. pozwalają nam być trendy, na czasie i wiedzieć wszystko o wszystkich. Czy aby nie dzieje się to kosztem naszego życia „w realu”?. Ile "prawdziwych" rozmów możemy stracić, nieustannie odświeżając dane w sieci?
Problemu nie można bagatelizować i tłumaczyć, że dotyczy on wszystkich wokół tylko nie nas. Jest kilka symptomów, które mogą oznaczać, że to właśnie my cierpimy na FOMO.
Zabieramy telefon do łazienki, kiedy bierzemy prysznic, bo nawet 5 minut nie jesteśmy w stanie wytrzymać bez telefonu. Podczas spotkania ze znajomymi czy rodziną ciągle zerkamy na telefon, ponieważ przyszło powiadomienie. Bardzo charakterystyczną cechą jest także to, że ludzie, którzy doświadczają FOMO, nie są w stanie zignorować przychodzącego powiadomienia, muszą natychmiast odebrać i sprawdzić, kto i czego chce
Internet, komputery i urządzenia mobilne służą nam także do tego, aby usprawniać codzienne czynności. 43 proc. respondentów jako główny powód korzystania z internetu podaje właśnie chęć zaoszczędzenia czasu. Eksperci przekonują, że warto się na chwilę zatrzymać.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi, co z tym robić i w jaki sposób z tym walczyć. Każdy wypracowuje własne metody. Zalecam uważną i świadomą selekcję informacji i nauczenie się ich filtrowania. To nie tylko jest sprawa dotycząca tego, jakie informacje wybieramy, lecz także tego, jakie informacje powinniśmy zignorować, bo nie są nam do niczego potrzebne
Rozwija się tymczasem ogólnopolska kampania „Odpuść FOMO” której celem jest zbudowanie świadomości na temat tego zjawiska oraz pokazanie sposobów na radzenie sobie z problemem nadmiernego i niewłaściwego korzystania z internetu, mediów społecznościowych oraz urządzeń mobilnych.
www.odpuscfomo.pl