Kiedyś towar tzw. drugiej kategorii sprzedawano głównie pracownikom firmy, w której był on wytwarzany. Z czasem otworzono również outlety dla wszystkich zainteresowanych. W outletach towar niejednokrotnie sprzedawany jest poniżej kosztów jego produkcji, co jest korzystne również dla producenta, ponieważ jeśli nie sprzedałby tego towaru po obniżonej cenie, to nie zarobiłby na nim w ogóle. Innym istotnym faktem jest to, że wiele produktów outletowych wyprodukowanych zostało specjalnie do sprzedaży w nich. Oznacza to inną jakość tkanin i wykonania. Na świadomość klienta wpływa za to fakt, że kupuje od znanej i lubianej marki. Nie jest to oczywiście regułą, do outletów trafiają również ubrania z poprzednich kolekcji, w dobrym stanie. Ponadto sklepy outletowe, lub całe outletowe galerie, są zlokalizowane w mniej dogodnych lokalizacjach, dzięki czemu producenci ponoszą niższe koszty wynajmu, a klienci zwabieni cenami są gotowi pokonać odległość.
Jakkolwiek można dyskutować o jakości, ogromnym atutem outletów wciąż są niskie ceny i dodatkowe rabaty. Jak proponuje Grzegorz Kwiatkowski, z bloga “Ekonomia w przykładach” najlepszym rozwiązaniem będzie pamiętanie o tym, żeby nie kupować czegoś tylko z tego powodu, że jest to tanie.