Obowiązki pracodawcy
Każdy szpital czy też inna placówka służby zdrowia powinna wyposażyć personel medyczny przynajmniej raz w roku w co najmniej jeden fartuch, odpowiednie obuwie ochronne (buty, klapki, trepki, itp.), fartuchy gumowe i rękawiczki lub też wypłacić pracownikom ekwiwalent pieniężny w przypadku, gdy oni sami na własną rękę zaopatrują się w odzież medyczną np. zgodną z ofertą UNIFORMIX http://www.uniformix.pl/pol_m_odziez-medyczna_ODZIEZ-MEDYCZNA-DAMSKA_spodnie-i-spodnice-medyczne-127.html.
Według obowiązujących w naszym kraju przepisów, pracodawca ma również obowiązek zapewnienia pralni do czyszczenia odzieży wielokrotnego użytku z wszelkich zabrudzeń oraz flory szpitalnej. Zgodnie z zapisem Kodeksu pracy, pracownik nie może prać oraz odkażać we własnym zakresie ubrań medycznych zainfekowanych materiałami biologicznie zakaźnymi, nawet jeśli pracodawca zapewnia mu wypłacenie ekwiwalentu pieniężnego lub zwrot wszystkich kosztów z tym związanych. Mówi o tym art. 23710 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.).
Higiena w szpitalu to podstawa
Podczas codziennej pracy szpitala generowana jest duża ilość brudnej odzieży ochronnej wielokrotnego użytku, która musi zostać poddana odpowiednim zabiegom higienicznym. Zwykłe pranie nie usunie niewidocznych gołym okiem niebezpiecznych czynników mikrobiologicznych. Mimo czystego wyglądu na pierwszy rzut oka, odzież medyczna może być wciąż zanieczyszczona groźnymi dla zdrowia i życia pracowników służby zdrowia drobnoustrojami chorobotwórczymi.
PIP i Sanepid na straży przestrzegania prawa
Nad przestrzeganiem obowiązku noszenia odpowiedniej odzieży oraz obuwia medycznego czuwa w naszym kraju przede wszystkim Sanepid. To przedstawiciele tego organu kontrolującego sprawdzają czy pracodawca zapewnia pracownikom odpowiedni strój roboczy i czy personel medyczny go nosi podczas wypełniania codziennych obowiązków służbowych. Również sami pracownicy służby zdrowia, o ile mają zastrzeżenia co do środków ochrony indywidualnej zapewnionych im przez pracodawcę, powinni zgłaszać wszelkie swoje uwagi do Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). W końcu bezpieczeństwo i ochrona zdrowia podczas ich pracy jest najważniejsza.
Artykuł Sponsorowany